مشکل اسکن و کاوش دارایی ها در ServiceDesk Plus

قوانین انجمن
- لظفا هر سوال را در بخش مربوطه مطرح کنید
- درصورت عدم وجود بخش مناسب برای سوالات شما ، در بخش "انتقادات و پیشنهادات" برای ایجاد بخش جدید موضوع ایجاد کنید
- لطفا از طرح سوال تکراری بپرهیزید و قبل از سوال حتما جستجو کنید
- در صورت به جواب رسیدن ، یک پست در موضوع ارسال شده مبنی بر تایید بسته شدن موضوعی که بازکردید ارسال کنید تا توسط مدیران بسته شود
قفل شده
آواتار کاربر
moqaniyani
مدیر کل سایت
پست: 13
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۰, ۱۰:۲۰ ق.ظ

مشکل اسکن و کاوش دارایی ها در ServiceDesk Plus

پست توسط moqaniyani »

به نام یگانه پادشاه عالم
---------------------------------
این روزها در اکثر سازمان ها از نرم افزار ServiceDesk Plus استفاده میکنند برای مدیریت دارایی ها و بدست آوردن یکسری استاندارد برای ممیزی ها ، اما یک مشکلی که این روز ها اکثر سیستم ادمین ها با آن روبرو هستند Overwrite شدن دارایی ها در سرویس دسک هست ، یعنی وقتی دارایی را اسکن و یا کاوش میکنید و به یک شخص در یک دپارتمان تحویلش میدهید بعد از مدتی یا بعد از اسکن کردن یک دارایی دیگر ، قبلی از بین میرود و دارایی جدید جایگزین آن میشود.

مشکل از کجاست ؟
در نرم افزار ServiceDesk Plus برای اینکه هر دارایی و یا هر Workstation دارای یک کد یکتا باشد ، الگریتمی تهیه شده که یا توسط Agent و یا توسط اسکریپ مربوطه با ترکیب ( نام کامپیوتر+مک آدرس+شماره سریال بایس) یک کد یکتا میسازد و به دارایی اختصاص میدهد و از این پس این دارایی در این نرم افزار با این کد یکتا شناسایی میشود و درخواست ها و سخت افزارها و نرم افزارها به این کد یکتا ارتباط داده میشوند.در برخی از مادربردها و شماره سریال بایس Bios Serial Number توسط شرکت سازنده مقدار دهی نشده است و در زمان اجرای دستوری برای دریافت این مقدار توسط Agent نرم افزار مقدار تهی و یا Null و یا System Serial Number درج میشود.

کد اسکریپت برای دریافت و ساخت ServiceTag :
نرم افزار سرویس دسک برای آن دسته از کلاینت ها و یا سرورهایی که توسط Agent نمیتوانند ارتباط برقرار کنند تا اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری درون نرم افزار قرار گیرد یک اسکریپت با نام ae_scan.vbs در اختیار شما قرار میدهد تا آن را با دستور CSCRIPT اجرا کرده و اطلاعات را واکشی و برای سرور سرویس دسک ارسال کند ، تابع و مجموع دستوراتی که کد یکتا را ایجاد میکند به شرح ذیل است

کد: انتخاب همه

query="Select * from Win32_BIOS"
Set queryResult = objWMIService.ExecQuery (query)
For Each iterResult in queryResult
    biosdata = ""

    biosdata = addCategoryData(biosdata, "BiosName", iterResult.Caption)
    biosdata = addCategoryData(biosdata, "BiosManufacturer", iterResult.Manufacturer)
    biosdata = addCategoryData(biosdata, "BiosVersion", iterResult.Version)
    biosdata = addCategoryData(biosdata, "SMBiosVersion", iterResult.SMBIOSBIOSVersion)
    biosdata = addCategoryData(biosdata, "BiosDate", iterResult.ReleaseDate)
    serviceTag = iterResult.SerialNumber
    biosdata = addCategoryData(biosdata, "ServiceTag", serviceTag)
Next
'dataText = dataText & biosdata
در ابتدا اسکریپت یک دستور یا Query را توسط WMI برای دریافت اطالاعات سیستم اجرا میکند

کد: انتخاب همه

Select * from Win32_BIOS
این کوئری را به تنهایی در Powershell اجرا کردم و نتیجه را ببینید :

کد: انتخاب همه

PS C:\Users\moqaniyani> Get-WmiObject -Query "Select * from Win32_BIOS"


SMBIOSBIOSVersion : 0801
Manufacturer      : American Megatrends Inc.
Name              : BIOS Date: 02/21/14 17:39:15 Ver: 08.01
SerialNumber      : System Serial Number
Version           : ALASKA - 1072009
این کوئری اطلاعات مربوط به بایس را از سیستم توسط پروتکل WMI واکشی میکند و برای ایجاد و تولید کد یکتا مقدار SerialNumber را در متغییر ServiceTag ذخیره میکند و کمی پایین تر در فایل اسکریپت آنرا داخل یک Query String به سرور همراه مک آدرس و نام کامپیوتر ارسال میکند.
همانطور که مشاهده میکنید شماره سریال بایس در اینجا مقدار دهی نشده و خود سیستم مقدار System Serial Number را درون ServiceTag قرار میدهد و چون از این نوع سیستم ها در سازمان و شبکه زیاد هست باعث تولید کد یکتا و سرویس تگ تکراری میشود که در نهایت منجر به بازنویسی اطلاعات دارایی ها میشود.

راه حل چیست ؟
راه حل بسیار آسان است ، وارد قسمت مدیریت سرویس دسک شوید و در قسمت تنظیمات کاوش
ScannerSetting-1.PNG
در قسمت تنظیمات سامانه
ScannerSetting-2.PNG
بر روی افزدون جدید اضافه کنید و مقداری که کوئری در بخش شماره سریال بایس به شما میدهد که در اینجا System Serial Number هست را به لیست اضافه کنید و ذخیره نمایید.

نتیجه گیری :
در نسخه 11.3 این مشکل توسط Agent مربوط به Desktop Central حل شده و کلا سرویس تگ کنار گذاشته شده است ، از این پس اگر دیدید که دارایی بعد از اسکن بازنویسی میشود و غیبش میزند ، توسط دستورات ذکر شده ببینید در قسمت سریال بایس چه مقداری به شما نمایش داده میشود " بر روی کلاینت مورد نظر" سپس آنرا به لیست اضافه کنید.
### تازه فهمیدم ، چیزی نمیدونم ###
------------------------------------------------------
{ همیشه قبل از هرکاری یا Backup بگیر یا Snapshot از ماشین یا سرور }
قفل شده